Berlin – en by å bli glad i

Sendt inn av Sesilie Halland

Alt det jeg har lest og hørt om Berlin er sant, det er virkelig en herlig by. Søker du kombinasjonen av kultur, historie, storbypuls, shopping og god stemning, finner du det i Berlin.


Jeg besøkte byen et par dager i november og valgte å fordype meg i stemningen byen gav meg, men rakk også å få med meg noe kultur og historie. Jeg kan blant annet anbefale et besøk på kanskje det mest fascinerende museet jeg noen gang har besøkt, Pergamonmuseet. Pergamonmuseet viser antikkens kunst og arkitektur. Babylons port og Pergamonalteret er blant arkitekturen som er gjenbygd i tilnærmet original størrelse, noe som gjør museet imponerende.

Når det kommer til historiske og flotte bygninger må Brandenburger Tor og Pariser Platz sees. Den imponerende Reichstag (riksdagsbygningen) likeså. Jeg bodde i området Kurfürstendam, hvor du finner kanskje den beste handlegaten i Berlin. I dette området finner du også Kaiser Wilhelm Gedächtnis Kirche. En kirke der tårnet ble ødelagt under andre verdenskrig, det har ikke blitt gjenoppbygget og står der som et monument over krigens hendelser. Du finner også museet ”The story of Berlin,” et museum som forteller Berlins historie gjennom strålende multimediaeffekter. Checkpoint Charlie, museet om muren, er også verdt et besøk.

Innimellom kultur og historie, eller shopping om du foretrekker det, anbefaler jeg å sette av mest mulig tid til bare å nyte byen. Stemingen i Berlin er helt spesiell, den gir deg det du trenger av storbyopplevelser, men uten stress. Det er rolig og behagelig å rusle rundt. Ta en titt på de flotte bygingene du passerer, stikke innom en av de mange kafèene og ikke minst spise god mat og drikke godt øl.

Berlin er av de byene som er utstyrt med et strålende undergrunnsnett som tar deg dit du skal, derfor er det også mindre viktig hvor du bor i byen. Jeg kan absolutt anbefale området Kurfürstendam som jeg bodde i. For deg på lavbudsjettstur er Metropolitan Hotel et godt alternativ både i forhold til beliggenhet og det du får igjen for pengene. Har du høyere budsjett kan jeg også anbefale Swissotel Berlin.

Berlin er virkelig en by å bli glad i og jeg anbefaler å ta litt mer enn en helg i byen, det trengs for å nyte den gode pulsen Berlin byr på.